‘Fuck The Porcelain’ to pierwszy projekt kolektywu Glitch Lab.
Manifest zwraca uwagę na porcelanowy obiekt jako zasób. Glitch Lab podjął polemikę nad znaczeniem błędu w systemie, jakim jest bezrefleksyjne wyrzucanie porcelany i zaniżanie jej wartości.
Zdecydowana większość autorskiej ceramiki, która dziś świętuje swoją popularność nigdy nie przeszłaby przez surowe oko fabrycznego audytu, zyskując status trzeciego gatunku, który określany jest tym mianem, ponieważ posiada 4 drobne skazy oddzielające go od ideału.
Naczynia porcelanowe nie podlegają recyklingowi. Łatwość z jaką odrzucamy trzeci gatunek uznając go za bezwartościowy i towarzyszące mu deklasowanie przez użytkowników gatunku drugiego, to błąd systemu - GLITCH - strata na jaką nie możemy sobie pozwolić w obliczu kryzysu klimatycznego i kurczących się zasobów. Szacuje się, że ilość zużytej zastawy stołowej, która jest wyrzucana tylko w Japonii w ciągu jednego roku przekracza 100 000 ton. Jeśli do tej liczby dodamy odpady przemysłowe, czyli wypalone produkty odrzucone z produkcji ze względu na swoje wady, ich łączna liczba to 140 000 ton.
W 2020 roku światowy rynek ceramicznych zastaw stołowych do użytku komercyjnego został wyceniony na 32,5 miliarda USD i oczekuje się, że sięgnie on 51,5 miliarda USD z końcem 2027 r., podczas gdy sprzedaż ceramicznych zastaw stołowych w tym samym czasie powiększy się z 26,6 miliarda do 38,2 miliarda sztuk.
W odpowiedzi na problem, Glitch Lab w ramach projektu sprowadzał porcelanę III gatunku z polskich fabryk i poddawał ją interwencji artystycznej.
‘Fuck the Porcelain’ po raz pierwszy został pokazany na wystawie podczas Targów Rzeczy Ładnych jesienią 2021. Z czasem projekt ewoluował, czego efektem było założenie sklepu oraz powstanie nowych kolekcji.
Projekt pokazywany był również w ramach różnych inicjatyw, m.in. pop-upu we współpracy z Fundacją Bęc Zmiana z okazji Walentynek w 2022; otwarcia kreatywnej przestrzeni NOWY®ŁAD w 2022; kolaboracji z poetką działającą na instagramie pod pseudonimem @nawiasem_mowiac w 2023 czy własnych indywidualnych wystaw.
“Fuck The Porcelain” pisano między innymi w Vogue, NOIZZ, NN6T, PLN DESIGN, Design Alive.